Thursday 25 April 2013

10 Kemalangan Paling Mahal Di Dunia

Helo peeps;

Kali ni aku nak share dengan korang tentang 10 Kemalangan Paling Mahal di Dunia..


                                   Mesti terbayang-bayangkan duit bila sebut mahal


okay, keep scroll.

1)  Chernobyl ($200 Billion)

Lokasi:                                                                                    Ukraine, Barat Russia                                                                 Sebab: 
Letupan Reaktor Nuklear Chernobyl                                                                        Efek:  
50%kawasan Ukraine di Barat Russia terpaksa dikosongkan.Lebih 1.7 juta manusia mendapat kesan dari malapetaka ini, termasuklah mereka yang mendapat  efek seperti kanser disebabkan radiasi.  Beberapa tahun kemudian, dianggarkan 125,000 orang. Letupannya dianggarkan 400 kali lebih dahsyat dari bom yang dijatuhkan di Hiroshima pada Perang Dunia Kedua.Kemalangan di Chernobyl ini, menyebabkan prosedur dan standard keselamatan melibatkan Reaktor seluruh dunia dirombak dan diberi kajian semula. 


2) Space Shuttle Columbia ($13 Billion)

Lokasi:
Columbia
Sebab:
kerosakan kecil di bahagian pelindung haba di sayap kiri Columbia menyebabkan ianya gagal menahan kesan suhu tinggi ketika memasuki ruang udara Texas akibat kelajuan yang terlampau tinggi.
Efek:
Semua 7 anggota crew STS-107 tersebut terbunuh. Kos membina Kapal Columbia yang berjumlah $2 bilion pada 1978 ($6.3 billion jumlah kini). $500 juta dihabiskan utk tujuan penyiasatan serta mencatatkan sejarah sebagai kos penyiasatan paling tinggi didunia.


3) Prestige Oil Spill ($12 Billion)


Lokasi:
Perairan Galicia, Sepanyol
Sebab:
Meletup disambar kilat 
Efek:
20 juta gelen minyak mentah ditumpahkan ke laut. Kos keseluruhan pemulihan sehingga kini masih dihitung dan dipercayai berjumlah $2.5 billion.


4) Challenger Explosion ($5.5 Billion)


Lokasi:
NASA
Sebab:
Faktor teknikal “faulty O-Ring” dimana ianya gagal untuk melindungi satu bahagian penyambungan, menyebabkan tekanan kepada Liquid Gas didalam tangki. Overload pada tekanan gas menyebabkan ianya keluar dan berlaku letupan yang dahsyat.
Efek:
Kos untuk menukarkan Space Shuttle tersebut, penyiasatan, pertukaran kelengkapan telah memakan kos hampir $5 billion.


5) Piper Alpha Oil Rig ($3.4 Billion)


Lokasi:
Block 15, UK Continental Shelf.
Sebab:
Kesilapan terjadi apabila salah seorang Technician terlupa untuk menukar 1 daripadanya. Pada pukul 10 malam, operasi itu dimulakan seperti biasa, apabila butang ditekan oleh pekerjanya, satu letupan dahsyat yang merekodkan sejarah dunia terjadi.
Efek:
Dalam masa 2 jam keseluruhan pelantar meletup dan terbakar menyebabkan 167 kehilangan nyawa.


6) Exxon Valdez ($2.5 Billion)


Lokasi:
Teluk Prince William
Sebab:
Tumpahan lebih 10.8 juta gelen minyak
Efek:
Ianya merupakan tumpahan minyak paling dahsyat dalam sejarah dunia moden. Kos pemulihan melibatkan  $2.5 Billion yang ditanggung oleh Exxon.  


7) B-2 Bomber Crash ($1.4 Billion)


Lokasi: 
Guam Airbase
Sebab:
 Pasukan penyiasatan membuat kesimpulan, ianya disebabkan oleh “Flight Computer System” dimana data arahan secara tiba-tiba mengarahkan Pesawat membuat “nose-up move” menyebabkan ianya hilang kawalan dan terjatuh. Ianya melibatkan sebuah B-2 Bomber dari 21 buah yg pernah dibina oleh US. 
Efek: 
Kos mahal gilerr!


8MetroLink Crash ($500 Juta)


 Lokasi:
Los Angeles
Sebab:
Kejadian berlaku apabila keretapi barang Union Pacific bertembung berhadapan dengan keretapi komuter Metrolink. Keretapi Metrolink dipercayai melanggar isyarat merah sebelum memasuki trek di mana keretapi barang berkenaan berada. Ianya berpunca dari kesilapan konduktor yang cuai membalas SMS serta tersalah memasuki laluan semasa pertukaran rail di Stesen California.
Efek:
Kemalangan keretapi paling buruk di dalam sejarah California di mana 25 orang terbunuh dan 135 yang lain cedera.  Tindakan undang-undang dijangkakan melibatkan nilai lebih $500 juta. 


9) Tanker Truck vs Bridge ($358 Juta)



lokasi: 
Whiethel Brigde di Jerman.
Sebab:
Pelanggaran kereta dengan tanki minyak
Efek:
Lori tangki tersebut merempuh pagar dan terjatuh 100 kaki ke bawah Jambatan Authobahn Highway menyebabkan letupan besar yang memusnahkan “load-bearing” jambatan tersebut. Kerja2 sementara untuk membaiki Jambatan ini melibatkan $40 Juta dan kos menukarkan jambatan $310 Juta. 







10) Titanic ( 150 juta usd)


Lokasi:
 selatan Grand Banks of Newfoundland.
Sebab:
Tragedi Titanic melanggar aisberg semasa membuat trip percutian pertama
Efek:
Mengorbankan 1500 hartawan. Kapal ini melibatkan kos $7 Juta untuk dibina dan antara yg paling mewah dan mahal ketika itu.($150 Juta Sekarang)



Sumber: CariGold

No comments:

Post a Comment