Friday 24 May 2013

Ragam si Pengguna Laman Sosial

Helo Peeps,


Si  A: Entah apa-apa la si D tu...semua benda nak citer..ade jer benda nak citer..aku rasa muak je tengok wall aku penuh dengan story die..Yewww~



Si B: entah..macam lah die jer ade life..owh please laaa..







Si C: ehh..diorang ni..banyak cakap buat ape? Kalau dah tak suka, Unfriend jer laa..kalau nak best lagi, sampai tak nak tengok muka si Pengupdate status tu..Block jer lahh.. ( dalam hati)

Mesti korang pernah berada dalam situasi ni kan? Kalau tak pun, korang antara si A, B atau si C? Haha.

Well, tak dapat dinafikan laman sosial macam Facebook, Twitter, Instagram ni Femes sekarang, Jadi Fenomena, macam Mawi World dulu.. Kalau sesiapa takde akaun Facebook, memang sangat-sangat tak up to date la, kata sesetengah orang'.. Budak-budak darjah Dua pun dah ada macam-macam akaun..aihh..aku dulu, mula main Facebook pun masa tingkatan enam..haha..Syukur juga, tak terdedah dengan benda macam tu pada umur yang terlalu awal.



Well, bercakap tentang Facebook ni, aku pun dikira active user la, tapi sekarang aku berusaha nak kurangkan habit tu. Xde faedahnya 24 jam menghadap FB...kalau kite tengok, pengguna FB ni ada macam-macam jenis,

  • Peng up date status yang tegar.
  • Peng up load gambar sendiri yang tegar dan yang paling teruk, tag ramai orang..yelah, minta kena like
  • Pengelikes yang tegar
  • Peng komen yang tegar..( aku salah sorang ni :3)
  • Pemain Game yang tegar.

Korang termasuk dalam kategori yang mana satu?

Okay, berbalik pada cerita kita, aku nak ambik isu Peng update status yang tegar..Hmm..bila kite tengok orang yang update status ni, macam-macam status diorang update..Ada update kisah diorang kat sekolah, kerja, kisah cinta, frust tertonggeng, kisah rumah tangga..dan kisah nak pegi Tandas pun nak citer..erkk..perlu ke bhai? T_T...


Hmm..ada juga yang gemar nak update status 24 jam dan cerita tentang kisah mereka dari A-Z..dan mesti ada segelintir yang rasa menyampah..hmmm..serius, kadang-kadang aku rasa macam ni juga, tapi aku diam-diam dan hide diorang punya post laa...cuma yang bengang je, kalau tak suka, hide je laa post tu, kalau xpun, unfriend. Senang cerita..tak payah bising-bising sebab bagi aku, Wall post tu milik masing-masing..nak post apepun, lantaklah wei..dan kalau korang tak suka, kenapa la add/accept minah atau mamat yang korang cakap poyo tu? hmmm..






Hmm..macam-macam ragam kat manusia ni..belum lagi kalau yang upload gambar pastu tag orang ramai-ramai mintak likes..Hahaha..aku xlah condemn atau menyampah..aku Ok jer.tapi aku rasa tak perlu lah..tak perlu lah macam tu..Hahaha..well, hak masing-masing juga!


Tapi, walau apapun, aku tetap berpendapat, tak semua kisah hidup kita kena cerita kat FB..lagi-lagi kalau isu dalam kelambu. Sensitif weyhh..Gaduh dengan suami sikit, pegi post kat FB..isteri masak tak sedap, terus pegi update kat FB..hidup ni kena ada Privasi sikit..orang yang tengok status tu bukan rasa kasihan, tapi korang malah kena gelak..yang teruk lagi, pegi update tentang masalah keluarga, masalah gaduh dengan emak, bapak..pastu mintak diri mati..Paling teruk, sumpah mak bapak pergi mati..Kena ingat, FB ni bukan daily diary..Tak semua benda kena beritahu. Aib suami isteri, keluarga, jangan pernah dibuka pada orang luar, lagi-lagi dalam FB......




Tetapi, berbalik pada Point aku, itu hak masing-masing sebab wall masing-masing..aku cuma menetapkan pendirian aku sebab aku tengok ramai menyalahgunakan FB ni..hmmm..FB ni secara tidak langsung banyak merosakkan hubungan suami isteri, keluarga, sahabat handai, kadang-kadang adik beradik..Kadang-kadang ada bagusnya jika tiada benda-benda macam ni.



Walau apapun, ada juga baiknya laman sosial ni, sebab dia mempertemukan kembali kawan-kawan lama, kadang-kadang kawan masa zaman tadika..Macam aku, contact balik dengan kawan masa tadika kat Kelantan dulu melalui Facebook. Facebook juga merapatkan hubungan yang tak rapat..Contohnya, dalam kelas, langsung tak bercakap, tapi bila dalam Facebook, chat bukan main. Aihh..korang pun mesti ada kawan macam ni kan? Ramai juga buat business melalui Facebook ni. Resultnya, maju business weiii...Hehe..Semua ni bergantung pada kita semua, individu itu sendiri. Macam mana nak gunakan laman sosial tu sebaiknya dan macam mana nak elakkan diri daripada jadi mangsa laman sosial..



Mesti ramai bejaga sampai pagi sebab chat, main game dan bla..bla..Paling seronok kalau chat dengan si ehemmm..tak tidur pun tak pe :P



                                      Ada tak macam ni? Hihihi :) Betul-betul addicted User ni      

                                                                                                                    

P/S: Daripada kita mengadu masalah, kesusahan dan Kesedihan kite dekat wall, bukankah lebih baik kalau kita mengadu pada Tuhan?


Sekian, Terima Kasih untuk coretan hari ni :)                                                                                

No comments:

Post a Comment