Wednesday 12 June 2013

Saya Suka Dia dan Dia pun suka Dia...


When we like the same guy..ugh!


Helo peeps..

Apa korang akan buat bila korang dapat tahu kawan korang suka dengan lelaki/prempuan yang korang suka? Korang tak tahu dan tak akan sangka dia suka orang tu dan Kawan korang pun tak tahu kalau korang suka orang tu. Macam mana ya? Dan rupanya orang tu rapat dengan korang berdua. Mesti hati *Bangs bila tahu benda ni kan?

Rasanya kalau kita tahu ada orang lain suka dekat orang yang kita suka, kita mesti tak kisah dan semangat makin berkobar-kobar nak mendapatkan orang tu sebab, yelah, mane sanggup nak tengok orang yang kite sayang duk sayang orang lain..tetapi bila melibatkan kawan kita sendiri dalam hal ini, mesti kita berfikir banyak kali. 

" Kalau aku suka dengan orang yang kawan aku suka, jahat ke aku ni?"
" Kenapa takde orang lain ke dalam dunia ni selain dia?"

Aih..sememangnya agak perit sebab perasaan ini mana boleh dikawal. Kita mana boleh pilih orang yang kita nak suka dan tak suka. Kalau macam tu, senanglah..takde la isu patah hati, kecewa dan frust menonggeng kan? Dan jika perasaan semudah dan sesenang itu, maka aku meminta Jared Padelcki untuk jatuh cinta pada aku! *Mohon dipertimbangkan*


Dalam hal macam ni, rasanya korang kena pertimbangkan, mana yang penting sebab dalam hal ni, sama ada korang suka atau tidak, salah sorang daripada korang yang akan terluka. 


Salah seorang pasti akan terluka.

Tetapi dalam hal aku, aku berdiam diri dan menafikan perasaan bila si kawan bertanyakan perihal perasaan aku terhadap lelaki itu. Sudahla si kawan kecewa dengan perhatian dan sikap lelaki itu terhadap dirinya, takkan aku nak tambahkan lagi kesedihan dia? So, perkara terbaik yang aku dapat buat, aku berdiam dan terus menyokong dia untuk bersama lelaki itu walau sekarang aku tak tahu ape lagi cerita lelaki tu sebab aku memilih untuk menjarakkan diri. Menjauhkan diri sebab hal ini. Mana mungkin aku mahu mendapatkan lelaki tercinta si kawan? Berebut mendapatkan ruang dalam hati lelaki itu?

Ya, aku pernah dengar, kawan cakap, kadang-kadang kita kena bersikap selfish, kena pentingkan diri sendiri. Takkan tak mahu hidup bahagia? Ya, kawan. Kata-kata mu ada benarnya..Aku pun mahu hidup bahagia, tetapi bukan dengan cara begini..Aku percaya, banyak lagi cara lain kerana bukan sikap dan perangai aku melukai hati kawan sendiri sama ada kawan itu tergolong dalam rapat atau tidak. Once i'm being a friend for someone, i will loyal in friendship. This is true.

Berbalik pada topik kita tadi, pandai-pandailah korang berfikir mana yang terbaik. Mana yang korang sepatutnya utamakan. Setiap orang ada pendapat masing-masing dan cara masing-masing, cuma diharapkan, cara itulah terbaik untuk korang bertiga.

Tapi, andai kata lah, korang bersedia lepaskan persahabatan dan mahu mendapatkan lelaki itu, terpulanglah namun ada beberapa keadaan yang korang kena siap hadapi.

"
Anyway, once you decide if you're willing to lose your friend over this guy, then I think your choices are simple. If you are, then ask him out and get ready for the fall out. You'll have to develop some thick skin because it probably won't be very kind -- especially since everyone knows you were friends with this other girl and knows she liked him. In fact, it could potentially ruin your reputation -- others will probably think you're a little ruthless and kind of a back-stabber. They could also see you as a boyfriend stealer -- even though he and your friend weren't even going out. Lastly, I think you'll probably forfeit the best friend of the year award ... ... Ready to deal with that?

OR ... You could always just let this crush your friend has play out. If he really doesn't like your friend in that way, then more than likely she'll get over it soon and move her crushing attentions to someone else ... THEN this guy would be fair game. It might be hard for you to think about waiting, but I actually think it would best. Then you can probably keep your friend AND end up with the guy in the end. And all you have to do is be patient!"

Baca sendiri, pastinya korang faham.

I like the part with being patient. The truth is that there isn't much you can do in a situation like this, but patience will leave a lot more options open to you in the end. The guy has a mind of his own, the friend has a mind of thier own, and you have a mind of your own. You just have to deal with the situation a step at a time. Eventually with patience we can find all the answers we need and if it's at all worth the worry

P/s:  Just remember, if you friend is way more important than this guy, and he is just a elementary crush, then don't risk your friendship!!! Make sure that you are taking the small risk that she won't forgive you. Hope this helps!
don't risk your friendship!!



No comments:

Post a Comment